KOMPETENCJOMETER W AKCJI

Na zajęciach z przedsiębiorczości uczniowie kl. VII i VIII w ramach preorientacji zawodowej poznają typy szkół ponadpodstawowych, rozważają zalety i konsekwencje ewentualnych wyborów a wszystko to analizują w kontekście swoich kompetencji „ujawnionych” w teście Kompetencjometer.Na zajęciach z przedsiębiorczości uczniowie kl. VII i VIII w ramach preorientacji zawodowej poznają typy szkół ponadpodstawowych, rozważają zalety i konsekwencje ewentualnych wyborów a wszystko to analizują w kontekście swoich kompetencji „ujawnionych” w teście Kompetencjometer.

 

CHEMIA W MAŁEJ SKALI

Projekt "Moc Możliwości" - zajęcia "Chemia w MAŁEJ SKALI"
Od tego roku szkolnego w FILOMACIE realizowany jest projekt MOC MOŻLIWOŚCI. W ramach działań związanych z projektem, dwie grupy uczniów naszego LO zajmują się modyfikowaniem znanych z podstawy programowej doświadczeń, zgodnie z założeniami techniki chemii w małej skali. Technika ta opiera się na przeprowadzaniu doświadczeń chemicznych z wykorzystaniem małych ilości substancji stałych oraz niewielkich objętości cieczy. Redukcja skali wymaga zmodyfikowania sposobu wykonywania doświadczeń i zastosowania odpowiedniego, często nietradycyjnego wyposażenia. Na ostatnich zajęciach tematem ćwiczeń było wytrącanie osadów. Uczniowie zostali jednak pozbawieni probówek i musieli radzić sobie bez nich. Do dyspozycji mieli zalaminowane plansze oraz blistery po tabletkach, a do wykonania około 100 prób.
Efekty działań zaskoczyły wszystkich

KLASA 7B W CKKRW CZYLI INTERDYSCYPLINARNY PROJEKT

"Badanie walorów przyrodniczych, kulturowych i rekreacyjnych wybranego obszaru chronionego województwa śląskiego", który roboczo nazywamy CKKRW.
Projekt ten będziemy realizować do grudnia 2020 roku i będzie przebiegał w czterech etapach. Utworzyliśmy  pięć grup zadaniowych: botaniczną, zoologiczną, dziennikarską, historyczną
i geograficzną, wybraliśmy szefów grup, przygotowaliśmy wyposażenie niezbędne do wykonania zadań w terenie i  15 października 2019 roku pod opieką pani Bożeny Sozańskiej i pana Dariusza Karolczyka wyruszyliśmy na pierwszą wyprawę do Rud Raciborskich pod hasłem „Jesień w CKKRW” .W siedzibie nadleśnictwa Rudy obejrzeliśmy prezentację dotyczącą lasów i  pracy nadleśnictwa. Potem udaliśmy się do parku przy opactwie Cystersów  i tam  zabraliśmy się do pracy. Dziewczyny z grupy botanicznej zbierały okazy roślin, grzybów, dokonywały pomiarów okazałych dębów-pomników przyrody. Grupa zoologiczna szukała owadów oraz innych zwierząt, aby móc je następnie sfotografować i opisać. Grupa geograficzna pobrała próbki wody ze stawów. My – grupa dziennikarska – miałyśmy za zadanie udokumentować (przy użyciu aparatów, kamer oraz notatników) prace wszystkich grup, przeprowadzić wywiady z szefami grup. Następnym punktem wycieczki był spacer po lesie. Tam także mieliśmy dużo pracy. Nowym zadaniem grupy geograficznej było wykonanie profilu glebowego, a następnie sfotografowanie go. Potem pojechaliśmy na zabytkową stację kolejki wąskotorowej. Tam grupa historyczna grupa miała swoje zadanie- uzyskanie informacji  na temat tego obiektu.. Po wykonaniu wszystkich zadań, wróciliśmy  do  szkoły.

Wyjazd był bardzo udany, spędziliśmy kilka godzin  otoczeni piękną przyrodą, a prawdziwym rarytasem była pogoda- słońce, złota polska jesień, temperatura około 20 stopni.

Po powrocie poprosiliśmy wszystkich uczestników wyjazdu o opisanie go w kilku słowach. Jak było? Słonecznie, zabawnie, ciepło, edukacyjnie, miło, liściasto,  naukowo, ciekawie, kolorowo.

Następny wyjazd odbędzie się w zimie. A teraz przed nami opracowanie materiałów
i dokumentacji z jesiennego wyjazdu.

                                                                                                                 Asia, Agnieszka i Marta

 

 

 

 

W FIZYCE JEST MOC

W dniach 22.10 i 23.10 grupa uczniów w ramach projektu MOC MOŻLIWOŚCI zwiedzała muzeum odlewnictwa w Gliwicach oraz brała udział w warsztatach dotyczących złocenia przedmiotów. Dowiedzieliśmy się sporo o rozwoju przemysłu ciężkiego w Gliwicach i na całym Śląsku. Powiązaliśmy Erę Pary z dynamicznym rozwojem różnych dziedzin wiedzy, w szczególności termodynamiki, co miało zasadniczy wpływ na wdrożenie nowych technologii i szybki postęp cywilizacyjny. Warsztaty z pozłącania przedmiotów dostarczyły nam dużo radości i sprawiły niekłamaną przyjemność. Była to jedna z wycieczek mających uświadomienie jak rozwój wiedzy - szczególnie fizyki i chemii - może przełożyć się na jakość życia, gdyż rozwój inżynierii nie byłby możliwy bez teoretycznych podstaw.

PRZYRODNICZE KOŁO EKSPERYMENTALNO- DOŚWIADCZALNE

Na zajęciach przyrodniczego koła eksperymentalno- doświadczalnego dzieci z klas 1-3 i 4-6 z dużym zaangażowaniem :
- prowadziły i dokumentowały obserwacje makroskopowe,
- wykonywały własne preparaty,
-prowadziły obserwacje mikroskopowe,
- doświadczalnie sprawdzały istnienie barwników roślinnych,
- poznawały zwierzęta kręgowe.
W czasie zajęć wykorzystywano programy multimedialne i krótkie filmy przyrodnicze, które były świetnym źródłem nowych wiadomości.
Ponadto dzieci często pracowały w grupach, więc była to dobra okazja do doskonalenia umiejętności skutecznej komunikacji i efektywnego działania.

   

32m

Do dzwonka pozostało